تقویت حوزه تفکر موجب بصیرت‌گرایی بچه‌ها می‌شود

مدیرعامل کانون و پرورش فكري كودكان و نوجوانان:

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: درکار فرهنگی توجه بیشتر به حوزه تفکر و تعقل بچه‌ها موجب افزایش بصیرت و قدرت تشخیص آن‌ها می‌شود و در نهایت به مصون‌سازی در مقابل تهاجم‌های فرهنگی بیگانگان می‌انجامد. به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، عليرضا حاجيان زاده در نشست کارگروه ملی تحلیل وضعیت فرهنگی کشور وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حال حاضر بسیاری از فعالیت‌هایی که برای کودکان و نوجوانان در سازمان‌های مختلف فرهنگی صورت می‌گیرد فعالیت‌های مقطعی، مناسبتی و بیشتر جنبه‌ تبلیغی دارد که برآیند لازم را درپی نخواهد داشت. وی با بیان این‌که امروز دیوارها و محدودیت‌ها برداشته شده است، افزود: تنها راهی که در این شرایط می‌تواند موثر واقع شود بالا بردن قدرت تفکر، تعقل، شناخت و تشخیص بچه‌هاست. مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بيان کرد: رویکرد و ماموریت اصلی کانون از گذشته تاکنون همواره ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب و کتاب‌خوانی و پرورش فکر بوده است اما نکته قابل تامل و «چالش» که بیشتر فعالان این حوزه با آن مواجه‌اند این است که مخاطبان ما کودکان هستند که سرشار از عواطف و احساساتند و نمی‌توان رسمی و خشک با آن‌ها رفتار کرد. وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیوه‌ها و تکنیک‌های مختلفی که برای تلفیق این دو عنصر «تعقل و احساسات» به کار گرفته می‌شود ایجاد جذابیت و لذت‌بخش کردن محیط یادگیری است. حاجیان‌زاده گفت: قصه‌گویی، بازی، کاردستی، نقاشی، فیلم، تئاتر و... از جمله فعالیت‌های جذاب و لذت‌بخشی است که مربیان کانون با استفاده از آن‌ها بسیاری از مفاهیم را به شکل غیر مستقیم به بچه‌ها ارایه می‌کنند. وی حق انتخاب، تنوع‌ فعالیت‌ها، توجه به سلیقه و ذایقه‌های متفاوت بچه‌ها و استمرار در ارایه‌ی فعالیت‌های فرهنگی را از ویژگی‌های کانون دانست و افزود: اگرچه هدف اصلی ترویج کتاب‌خوانی است اما در کنار آن کودکان و نوجوانان با انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی به مهارت‌هایی دست پیدا می‌کنند که می‌تواند مسیر آینده آن‌ها را مشخص کند. مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌چنین حرکت‌های مقطعی و ویژه‌برنامه‌های مناسبتی کانون را به عنوان ایستگاهی برای سوار شدن بچه‌های علاقه‌مند به قطار کانون دانست و اظهار امیدواری کرد با هم‌افزایی بیشتر با سایر نهادهای این حوزه بتوانیم بچه‌ها را در مقابل خطرها و تهاجم‌های فرهنگی مصون نگه داریم. حاجیان‌زاده در جمع‌بندی اظهارنظرهای اعضای کارگروه ملی تحلیل وضعیت فرهنگی کشور نیز یادآورشد: امروزه دیگر اعتقادها و شخصیت بچه‌ها فقط در مدرسه و دانشگاه شکل نمی‌گیرد بلکه بیشتر دریافت‌های آن‌ها از خارج از محیط‌های آموزشی است و این مختص کشور ما نیست و در همه جای دنیا کم و بیش این وضعیت وجود دارد. وی اظهاركرد: به منظور تعامل کانون با نظام آموزش رسمی کشور طرحی را با عنوان «کانون مدرسه» آغاز کرده‌ایم که بر اساس آن دانش‌آموزان در مراکز فرهنگی‌هنری کانون حضور می‌یابند و مربیان به ارایه برخی مفاهیم کتاب‌های درسی آن‌ها با شیوه‌های کانونی می پردازند. مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فضای مجازی را حوزه‌ دیگری عنوان کرد که کانون در سال‌های اخیر به آن ورود پیدا کرده و با راه‌اندازی پرتال کودک و نوجوان در این فضا اقدام به بارگذاری محتواهای مناسب کودکان و نوجوانان و حتی خانواده‌ها نموده است.

سند تحول بنیادین